Skip to content

Modulet giver eleverne indsigt i grønlandsk historie og samfundsforhold og formidler om sammenhængen mellem koloniseringen og moderniseringen og det samtidige Grønland.

Formålet med modulet er at blive klogere på den nutidige relation mellem Grønland og Danmark, ved at give eleverne et nuanceret indblik i og forståelse for de mekanismer, der er i spil mellem Grønland og Danmark. Med udgangspunkt i historie, fakta og kulturforståelse giver modulet eleverne bedre forudsætninger for at afmontere fordomme og tilegne sig bredere og mere nuanceret viden om Grønland

 

Modulet kan undersøge

  • Relationen mellem Grønland og Danmark i dag, hvor fortiden stadig kaster sin skygge (eksperimentbørnene, juridisk faderløse, adoption af grønlandske børn og spiralsagen) eller
  • Identitet og kultur i Grønland (fx tatoveringer, sprog, symbolbrug, Inuit Games) eller
  • Grønlændere i Danmark og i den danske kultur. Hvordan er det at komme med en anden baggrund og flytte til Danmark?
  • En kombination af ovenstående. Det kan vi aftale nærmere.

Mit besøg kan tilpasses alt efter om klassen har arbejdet med Grønland eller ej og kan vinkles alt efter klassetrin, fag og forløb.

I hvilken forbindelse vi skal mødes er op til dig. Det kan være:

  • Et selvstændigt besøg
  • I forbindelse med et forløb I har i klassen
  • I forbindelse med en temauge
  • Som oplæg til en projektopgave

 

Modulet kan afvikles ved jer på jeres skole eller i vores kultursal i Aarhus, som er et spændende rum, der lægger op til samtale om traditioner og materialer alt efter hvad I ønsker. Skoleformidlingen dækker hele Region Midtjylland.

Kontakt os for at booke et undervisningsforløb her:



    Kontakt

    Johan Burlund Fink

    [email protected]
    31 21 72 06

    Back To Top